Stem personlig på Jens Peter Hansen

Holdning & handling - to sider af samme sag hos Jens Peter Hansen

Land & by - vi har meget at give hinanden

 

 

space180 

Som kommunalpolitiker har jeg fremmet cykling i en lang række sager:

- Ansøgning til Cykelpuljen omfattende bl.a. cykelsti under Randersbro

- fortsat tilladt at cykle i Storegade efter lukning for biltrafik,

- Randers deltager i projektet Nordiske Cykelbyer

- Randers deltager i EU projektet Trendy Travel

- Cykelforbindelsen mellem Langå og Randers laves til pendlerrute med asfaltbelægning.

- Ansøgning om 6 mio. kr. projekt til Cykelpuljen omfattende bl.a. forsøg med Landsbycyklen (el-cykler) - fik tilskud på 2 mio. - se avisomtale

- Sikkerhedsskabende foranstaltninger ved afkørsel Randers Nord, der passeres af mange skolebørn til og fra Rytterskolen.

- Randers sponsorerer to el-cykler ved COP15 klima topmødet i København

- Ældreplejen har anskaffet el-cykler

Jeg holdt indlæg på Vejdirektoratets cykelkonference 2008 og har deltaget i Meetbike konference i Dresden, Velo-City Global 2010 og Velo-City 2011.

 

Flere skal cykle noget mere

Jeg insisterer - vi skal have flere til at cykle mere. Og det bør kunne lade sig gøre uden at bruge unådelige summer på cykelstier.

En række små ting:

  • ½ m farvemarkering på Vestervold (indtil der laves ordentlige forhold)
  • forsigtig cykling på Rådhustorvet tillades
  • cykelbaner hvor brostensbelagt
  • farvemarkering på asfalt af hensigtsmæssige cykelruter gennem centrum
  • hvide markeringspunkter på cykelstier hvor der ikke er gadebelysning
  • badeforhold til cyklister på Laksetorvet (og andre større kommunale arbejdspladser)
  • ladestationer til el-cykler

En række forhold taler for at flere skal cykle mere:

  • Friheden. Du genvinder selvbestemmelsesretten. Det er din energi og ikke bilkøer, der bestemmer din fart.
     
  • Sundhed: Den daglige cykeltur har en særdeles positiv indvirkning på din sundhed og dit humør.
    Cykler du daglig til og fra arbejde (7 km hver vej), vil du forbrænde kalorier svarende til et vægttab på 10 kg.
     
  • Trafik: I gl. Randers kommune både boede og arbejdede 20.000 personer i kommunen, der jo stort set kun omfattede Randers by. Hvis blot 10 % af disse benytter cyklen til arbejde vil der blive væsentlig bedre oplads til bilerne.
     
  • Klima: Om end et beskeden bidrag, så trækker det dog i den rigtige retning.
    Cykler du daglig til og fra arbejde (7 km hver vej), vil du forbrænde kalorier svarende til et vægttab på 10 kg. miljøet for ca. ½ ton CO2
     
  • Økonomi: Er bil nr. 2 nu også nødvendig for jer? Eller kan du måske helt undvære bilen? 
    Kan du ved at cykle undvære en mindre mellemklassebil sparer du pr. år godt 50.000 kr - vel at mærke skattefrit!

Nu skal Randers op i sadlen - til gavn for dig som person og til gavn for vores fælles kasse - det er tåbeligt at påføre os selv tab af livskvalitet og stigende udgifter blot på grund af kortsynet magelighed.
Randers skal op på cyklen

Kommunalvalget 2013 i Randers

Links:

Sundhed:

Sikkerhed:

 

 

Jens Peter Hansen  •  Asfergvej 13  8981 Spentrup • kontakt@jenspeterhansen.dk  • 86 47 90 21 •  24 48 16 04