23 oktober 2009

Pressemeddelelse: Randers kommer op på cyklen

Ikke kun bilisterne ? der nu får det nordlige hængsel ? kan glæde sig. Der også godt nyt til de, der allerede tager eller egentlig gerne vil tage cyklen, idet Randers modtager 2 mio. til projektet Randers Cykelby.


Jens Peter Hansen (V), der på et ekstraordinært møde i Miljø- og Teknikudvalget lige inden sommerferien tog initiatativet til at få udarbejdet en ansøgning til cykelpuljen, er rigtig glad.

- Med det statslige tilskud kommer cykling virkelig på den kommunalpolitiske dagsorden i Randers siger Jens Peter Hansen og fortsætter ? vores forvaltning fik meget hurtigt lavet en rigtig god ansøgning, der sammen med vores deltagelse i et mindre EU projekt og projektet Nordiske Cykelbyer helt sikkert har været afgørende for, at vi fik et tilskud.

- Dog havde vi stilet efter at få et tilskud på halvdelen af de 6 mio. kr, som det skitserede projekt beløber sig til. Vi mangler derfor 1 mio. i at komme i mål med hele projektet, men med lidt pres fra kommunens cyklister her i valgkampen skal det nu nok lykkes at finde de penge, lyder det optimistisk fra Jens Peter Hansen.

Miljø- og teknikudvalget får på sit møde 29. oktober forelagt en status på det igangværende arbejde med en cykel- og stiplan. Der fremlægges bl.a. en oversigt over mere end 40 forslag fra borgere om, hvor der bør etableres cykelstier.

Etiketter:

03 november 2008

Indlæg på Cykelkonference 2008 i Odense

Vejdirektoratet afholdte Cykelkonference 2008 den 6. - 7. oktober i Odense. Jeg var inviteret til sammen med Anker Boye, Odense og Ango Winther, Aarhus at give et indlæg om Kommunale initiativer og ønsker. Randers når jo desværre hverken Odense eller Århus til sokkeholderne når vi snakker cykling - f.eks. har Århus netop udarbejdet en 50 mio. kr cykelhandlingsplan.

Jeg valgte i stedet at introducere tilhørerne til hvordan cykling indgår i det politiske spil i en kommune som Randers og sikkert tilsvarende i mange andre kommuner: Hvordan små isolerede projekter bliver givet som gaver til specifikke (protest)grupper eller politikere, der således får et trofæ at fremvise hjemme i sognet.

Du kan se min powerpoint præsentation her:

Etiketter:

16 september 2008

Flere penge til cykelfolket?

P4 Østjylland snakkede netop om, hvordan en række politiske partier har kastet deres kærlige øjne på cykling. I den forbindelse blev udtrykket "Flere penge til cykelfolket" anvendt adskillige gange.

Rigtig dårlig ordvalg! Giver indtrykket af "dem" og "os" når det, der virkelig battter, er at få flere til at cykle noget mere.


Technorati Profile

Etiketter: ,

05 september 2008

Tåbelig: Minister afviser at lade cyklister svinge for rødt

Hun er godt nok tåbelig. Vores konservative justitsminister Lene Jespersen afviser at lade cyklister svinge lovligt til højre ved rødt lys. Dette til trods for, at alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten ser positivt på ideen, som man allerede har indført i det ellers så regelrette Sverige.

Hendes argumentation er nærmest pinlig: Vores trafikmoral er for lav og vil efter hendes mening tage yderligere skade, såfremt vi ikke stopper for rødt. Og at vi har alt for travlt.

Kære Lene - hvad med at tro lidt på det enkeltes menneskes evner til at tænke selvstændigt? Vi kan altså godt adskille at køre over for rødt og på cykel at svinge til højre for rødt. Derfor er det allerede rigtig mange der gør det - en uofficiel optælling i København viste 3 ud af 4, og selv gør jeg det da ganske hyppigt - i sær på racercykel, hvor fødderne er klikket på pedalerne.

Hvad forestiller Lene Jespersen sig? - at politiet skal sendes på gaden for med bål, brand & bøde at håndhæve en fjollet lov? Er det ikke som om at politiet ligefrem har problemer med at overkomme en række vigtige opgaver?

Efterskrift: Blev faktisk så irriteret, at jeg hoppede på cyklen og tog turen til Århus, hvor Anders Fogh havde inviteret til løb med Facebook vennerne - fik der mulighed for at bede ham om at tage en snak med Lene Jespersen - se TV2 Østjylland indslag (jeg løber i turkisblå trøje)

Etiketter:

09 maj 2008

Pendlerliv

I Amtsavisens Apropos klumme med overskriften Pendlerliv beklager Allan Friis Clausen sig over den stingende trængsel på vore veje. Som han skriver "I 2002 kunne jeg mageligt sætte mit ældste barn af ved skolen i Randers midtby kl. 7.15 og være på min arbejdsplads i Risskov i det nordlige Århus inden kl. 8".

Han har da helt ret i at trængselen er et problem - men hvorfor er det nu lige, at han afleverede datteren ved skolen inde midt i Randers? Cyklen er opfundet, slv om den desværre er ved at gå i glemmebogen.

Etiketter: ,

02 maj 2008

Vi cykler på arbejde - nogen af os

Som byrådspolitikere står vi altid i kø, når der er mulighed for at sige noget positivt om sundhed og miljø. Sundhedshus til 56 mio. kr. og ambitiøse (men realistiske?) natur- og miljøplaner for blot at nævne nogle eksempler.

Det kniber lidt mere, når vi skal tage vres egen medicin. Som bekendt kører kampagnen "Vi cykler på arbejde" her i maj måned, og eftersom byrådsmøder, udvalgsmøder mm. er arbejdet for os byrådsmedlemmer, fandt jeg det naturligt at tilmelde holdet Randers Byråd.

Og jo - vi blev da et hold. Ud af de 31 medlemmer har Ellen Petersen, Karen Lagoni, Louise Høgh Jensen, Steen Bundgaard, Leif Gade, Jan Helbo, Daniel Madie givet tilsagn om at cykle på arbejde - dvs. 8 (inkl. undertegnede) ud af 31 - ikke imponerende.

Selv er jeg også tilmeldt et hold på mit normale arbejde - med knap 50 km. hver vej bliver det lidt af en udfordring!

Etiketter: , ,

17 april 2008

Pedalpolitikeren

Som optakt til kampagnen "Vi cykler på arbejde " havde Karin Hede Pedersen skrevet en udmærket artikel omkring mit cykleri - overskriften var Friheden er det bedste.

Derfor ærgrer det mig, at jeg har givet hende forkerte oplysninger om antallet af kørte km i kommunalt øjemed - det slog mig på vejen hjem fra arbejde i dag, at det da ikke kunne passe med de 1000 km jeg havde oplyst til Karin. Tallet 1ooo stammer derimod fra den besparelse, som kommunen har opnået ved at jeg cyklede i 2007, idet det korrekte tal er 354 km, hvor jeg - hvis jeg kørte i bil - ville modtage 3.47 kr/km i stedet for de 40 øre på cykel.

Jeg er lidt undskyldt for fejlen. På grund af travlhed havde jeg aftalt med Karin via e-mail at svare på en række spørgsmål, hvilket skete fra London, idet jeg var på studietur med Arbejdsmarkedsudvalget. Problemer med fladt batteri på pc'eren; ingen adapter at låne på hotellet (andet strømstik i England) og problemer med at koble på det trådløse net gjorde, at jeg i den grad kom under tidspres.

Etiketter: ,